Ημερομηνία

Share:

Ερώτηση στη Βουλή για την κατάργηση της Κοινωνιολογίας

Σχετικά

«Η σκοπιμότητα μίας τέτοιας ρύθμισης, προφανώς και δεν περιλαμβάνεται στην αιτιολογική έκθεση του εν λόγω νομοσχεδίου, καθώς στερείται οποιασδήποτε επιστημονικής τεκμηρίωσης ή έστω απόπειρας εκλογίκευσης. Είναι προφανές ότι οι δημόσιες τοποθετήσεις των ακραία συντηρητικών κύκλων της Κυβέρνησης, εκφράζουν την αναχρονιστική αντίληψη μίας μισαλλόδοξης μειοψηφίας, απέναντι σε μία ολόκληρη Επιστήμη, η οποία, κατά τη γνώμη της, «διαφθείρει» ή «αλλοιώνει» το παραδοσιακό, συντηρητικό και ορθόδοξο, δεξιό φρόνημα των νέων μας και συνεπώς, η «μετάδοσή της» πρέπει να καταργηθεί. Η εμφανώς ιδεοληπτική αντιμετώπιση της Κοινωνιολογίας, που εκφράζεται μέσα από την κατάργησή της ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα, αποτελεί τροχοπέδη για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη κριτικής σκέψης και κοινωνικών δεξιοτήτων των υποψήφιων φοιτητών/φοιτητριών, αδικεί  τους/τις μαθητές/μαθήτριες που θα σπουδάσουν σε σχετικά τμήματα, ενώ ταυτόχρονα θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην  έρευνα, τη διδασκαλία και την κοινωνική συνεισφορά  αυτών των τομέων της επιστημονικής γνώσης. Η κατάργηση της Κοινωνιολογίας από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, πρόκειται να ανατρέψει το εργασιακό μέλλον εκατοντάδων ενεργών εκπαιδευτικών και να μεταβάλλει δυσμενώς τις συνθήκες διορισμού νέων Κοινωνικών Επιστημόνων μέσω των τρεχουσών διαδικασιών ΑΣΕΠ. Η πολιτική αυτή απόφαση, είναι διχαστική, ενώ έρχεται σε μία περίοδο όπου, λόγω της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, η ανεργία αναμένεται να εκτοξευθεί, με αποτέλεσμα να εγκυμονούν κίνδυνοι για την κοινωνική συνοχή.»

Θεσσαλονίκη, 08/05/2020

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς:  Την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Κα Νίκη Κεραμέως

Θέμα:  Κατάργηση της Κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα

      Αξιότιμη Κα. Υπουργέ.

      Μετά και από την ολοκλήρωση της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου Νόμου «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», το οποίο πρόκειται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το προσεχές διάστημα, δεν μπορεί παρά να μην γίνει ιδιαίτερη μνεία στην σφοδρή κριτική που έχει ήδη ασκηθεί από φορείς και ενεργούς πολίτες στο σύνολο του νομοσχεδίου, με ιδιαίτερη βαρύτητα στο άρθρο 7. Με το συγκεκριμένο άρθρο, επανακαθορίζεται για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια, η διάρθρωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Γενικού Λυκείου και ρυθμίζεται το πλαίσιο των εξεταζόμενων μαθημάτων για την εισαγωγή των μαθητών/μαθητριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για μία ακόμη φορά, ακολουθώντας την πάγια πολιτική τακτική όλων των προηγούμενων Κυβερνήσεων, η νέα μεταρρύθμιση που προωθεί το Υπουργείο σας στον χώρο της παιδείας είναι επιδερμική και άτολμη, χωρίς να επιχειρούνται οι αναγκαίες προοδευτικές τομές στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, ούτως ώστε να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες και βαθιές παθογένειές του. Αντίθετα, το νέο νομοσχέδιο διακατέχεται προδήλως από συντεχνιακές σκοπιμότητες, ιδεοληψίες και παρωχημένες πολιτικές αντιλήψεις, αποτελώντας χαρακτηριστικά που πρόκειται να αφομοιωθούν από τους νέους μας μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος.

      Στο δυτικό κόσμο, η σύγχρονη αντίληψη ως προς το σκοπό των μαθησιακών αποτελεσμάτων, είναι η γνώση σε συνδυασμό με την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και κριτικής σκέψης από τους μαθητές/τις μαθήτριες, σε ένα σχολικό περιβάλλον όπου ανθίζει η κοινωνική συναναστροφή και η γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και ερεθισμάτων. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι χωρίς κριτική σκέψη δεν υπάρχουν ενεργοί πολίτες. Είναι επομένως χρέος της πολιτείας, σύμφωνα και με την οικουμενική διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου (ΟΗΕ) και με το Σύνταγμα της Ελλάδας, η υλοποίηση πολιτικών που ευνοούν τη διάπλαση ελεύθερων και υπεύθυνων πολιτών, την ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής σκέψης, την ενίσχυση της αλληλοκατανόησης και της συνεργασίας και την ενδυνάμωση των μαθητών/μαθητριών μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες. Παράλληλα με τους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου, το κριτήριο της κριτικής σκέψης εμπεριέχεται στην αξιολόγηση ακόμη και των μικρότερης ηλικίας μαθητών/μαθητριών του γυμνασίου (άρθρ. 3&1α Π.Δ 126/2016), καθώς, μέσω της επαφής τους με τα γνωστικά αντικείμενα της Κοινωνικής – Πολιτικής Αγωγής, Πολιτικής Παιδείας κ.ά., εμβαθύνουν σε έννοιες όπως η εκπαίδευση, η παγκοσμιοποίηση, η μετανάστευση, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα ΜΜΕ, η φτώχεια, το bullying κ.ά. και αναπτύσσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες μέσω του γόνιμου και δημιουργικού διαλόγου.

      Είναι γνωστό ότι η Κοινωνιολογία αποτελεί βασικό γνωστικό αντικείμενο της πλειονότητας των πανεπιστημιακών τμημάτων, για τα οποία διαγωνίζονται οι υποψήφιες/υποψήφιες της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών. Η Κοινωνιολογία διδάσκεται σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας μας σε ένα πολύ μεγάλο αριθμό τμημάτων, όπως για παράδειγμα στα τμήματα Κοινωνιολογίας, Πολιτικής Επιστήμης, Δημόσιας Διοίκησης, Νομικής, Ψυχολογίας, Διεθνών Σχέσεων, Ιστορίας,  Δημοσιογραφίας, Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Ανθρωπολογίας, Κοινωνικής Πολιτικής, Κοινωνικής Διοίκησης, Εκπαιδευτικής Πολιτικής, αλλά και τα Παιδαγωγικά Τμήματα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής, όπως και σε άλλα τμήματα που εντάσσονται στον ευρύτερο χώρο των Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, από τα 315 Πανεπιστημιακά Τμήματα στο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών η Κοινωνιολογία διδάσκεται στα 183 – δηλαδή στα περισσότερα του εν λόγω πεδίου – και μάλιστα στα 73 ως υποχρεωτικό μάθημα.

      Με το άρθρο 7 του προτεινόμενου νομοσχεδίου, ορίζεται ότι από το σχολικό έτος 2021-2022 οι μαθητές/μαθήτριες της Γ΄ τάξης των Γενικών Λυκείων, που είναι υποψήφιοι/υποψήφιες για τα πανεπιστημιακά τμήματα της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, δε θα εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις στην Κοινωνιολογία. Η σκοπιμότητα μίας τέτοιας ρύθμισης, προφανώς και δεν περιλαμβάνεται στην αιτιολογική έκθεση του εν λόγω νομοσχεδίου, καθώς στερείται οποιασδήποτε επιστημονικής τεκμηρίωσης ή έστω απόπειρας εκλογίκευσης. Είναι προφανές ότι οι δημόσιες τοποθετήσεις των ακραία συντηρητικών κύκλων της Κυβέρνησης, εκφράζουν την αναχρονιστική αντίληψη μίας μισαλλόδοξης μειοψηφίας, απέναντι σε μία ολόκληρη Επιστήμη, η οποία, κατά τη γνώμη της, «διαφθείρει» ή «αλλοιώνει» το παραδοσιακό, συντηρητικό και ορθόδοξο, δεξιό φρόνημα των νέων μας και συνεπώς, η «μετάδοσή της» πρέπει να καταργηθεί. Η εμφανώς ιδεοληπτική αντιμετώπιση της Κοινωνιολογίας, που εκφράζεται μέσα από την κατάργησή της ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα, αποτελεί τροχοπέδη για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη κριτικής σκέψης και κοινωνικών δεξιοτήτων των υποψήφιων φοιτητών/φοιτητριών, αδικεί  τους/τις μαθητές/μαθήτριες που θα σπουδάσουν σε σχετικά τμήματα, ενώ ταυτόχρονα θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην  έρευνα, τη διδασκαλία και την κοινωνική συνεισφορά  αυτών των τομέων της επιστημονικής γνώσης. Η κατάργηση της Κοινωνιολογίας από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, πρόκειται να ανατρέψει το εργασιακό μέλλον εκατοντάδων ενεργών εκπαιδευτικών και να μεταβάλλει δυσμενώς τις συνθήκες διορισμού νέων Κοινωνικών Επιστημόνων μέσω των τρεχουσών διαδικασιών ΑΣΕΠ. Η πολιτική αυτή απόφαση, είναι διχαστική, ενώ έρχεται σε μία περίοδο όπου, λόγω της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, η ανεργία αναμένεται να εκτοξευθεί, με αποτέλεσμα να εγκυμονούν κίνδυνοι για την κοινωνική συνοχή. Μετά από τα παραπάνω:

Ερωτάται η Κα Υπουργός:

  1. Προτίθεστε να προσθέσετε επιπλέον άρθρα στο νομοσχέδιο, τα οποία δεν τέθηκαν σε δημόσιο διάλογο μέσω διαβούλευσης μέχρι την 06.05.2020;
  2. Θεωρείτε ότι η διδασκαλία της Κοινωνιολογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κάνει τους/τις μαθητές/μαθήτριες αριστερούς;
  3. Προτίθεστε να τροποποιήσετε το άρθρο 7 του εν λόγω νομοσχεδίου, ώστε τόσο το μάθημα της Κοινωνιολογίας, όσο και των Λατινικών, να περιλαμβάνονται ως μαθήματα επιλογής, στα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών;
  4. Προτίθεστε να αποσύρετε το εν λόγω νομοσχέδιο, λαμβάνοντας υπόψη τις συνέπειες που αυτό προκαλεί στο εργασιακό μέλλον χιλιάδων ενεργών ή υπό διορισμό εκπαιδευτικών;

Η ερωτώσα Βουλευτής

Κωνσταντίνα Αδάμου