Ημερομηνία

Share:

Ερώτηση στη Βουλή για τα Κέντα Εξέτασης Ειδικών Μαθημάτων

Σχετικά

«Είναι πλέον πρόδηλη η αδυναμία του Υπουργείου σας να ανταποκριθεί στοιχειωδώς σε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην οργάνωση και διαχείριση προγραμματισμένων διεργασιών που λαμβάνουν – και πρόκειται να λάβουν – χώρα στην δημόσια εκπαίδευση.»

Θεσσαλονίκη, 14/06/2020

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς:  Την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Κα Νίκη Κεραμέως

Θέμα:  Χωροταξική διασπορά και διεύρυνση του αριθμού των Κέντρων Εξέτασης Ειδικών Μαθημάτων εν όψει πανελληνίων εξετάσεων

      Αξιότιμη Κα. Υπουργέ.

      Είναι πλέον πρόδηλη η αδυναμία του Υπουργείου σας να ανταποκριθεί στοιχειωδώς σε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην οργάνωση και διαχείριση προγραμματισμένων διεργασιών που λαμβάνουν – και πρόκειται να λάβουν – χώρα στην δημόσια εκπαίδευση. Η αδυναμία σας αυτή, δημιουργεί ένα πλαίσιο άνισης μεταχείρισης και στέρησης ευκαιριών σε υποψήφιους/υποψήφιες φοιτητές/φοιτήτριες από νησιά και γενικώς από την επαρχία, οι οποίοι/οποίες σήμερα υποχρεώνονται να διανύσουν αποστάσεις εκατοντάδων χιλιομέτρων, ώστε να αποκτήσουν τη δυνατότητα να εξεταστούν πανελλαδικώς, στα Ειδικά Μαθήματα της επιλογής τους.

      Είναι σαφές ότι διανύουμε μια περίοδο όπου τα ζητήματα που αφορούν στο δημόσιο εκπαιδευτικό μας σύστημα βρίσκονται στην επικαιρότητα, λόγω των αντιδράσεων που έχουν διαπιστωθεί, σχετικά με τον πρόσφατα ψηφισθέντα σχετικό Νόμο για την «αναβάθμιση» του σχολείου. Η συζήτηση στη δημόσια σφαίρα σχετικά με τα προβλήματα και τις στρεβλώσεις του εκπαιδευτικού συστήματος, υπήρξε εκτενής, παρ’ ότι η διαβούλευση επί του νομοσχεδίου έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. Δεδομένης της εξαγγελθείσας πρόθεσής σας για τη διατήρηση ανοιχτών διαύλων επικοινωνίας με φορείς, συλλόγους και λοιπούς πολίτες για συζήτηση επί των συναφών θεμάτων, μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η πεισματική άρνηση του Υπουργείου σας να ανταποκριθεί με σαφή τρόπο στο ζήτημα της έλλειψης Κέντρων Εξέτασης για τα Ειδικά Μαθήματα, τόσο σε νησιά ή σε περιοχές της ενδοχώρας με μεγάλο αριθμό υποψηφίων, όσο και σε άλλες ακριτικές ή δυσπρόσιτες περιοχές της επαρχίας.

      Ειδικότερα, έχει επισημανθεί πολλάκις στο Υπουργείο σας, ότι τα μαθήματα του Γραμμικού και του Ελευθέρου Σχεδίου, τα οποία είναι απαραίτητα για την εισαγωγή των υποψηφίων στις Σχολές Αρχιτεκτόνων, εξετάζονται αποκλειστικά στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Θα πρέπει ήδη να γνωρίζετε ότι κατά την περσινή σχολική χρονιά, λειτούργησαν είκοσι (20) Κέντρα Εξέτασης για το Γραμμικό και το Ελεύθερο Σχέδιο σε όλη τη χώρα. Στην Αττική λειτούργησαν δέκα (10) εξεταστικά Κέντρα, εκ των οποίων έξι (6) για τους μαθητές της Αττικής, ενώ μόλις τέσσερα (4) Κέντρα διατέθηκαν για την εξέταση εκατοντάδων μαθητών της Νότιας Ελλάδας και της Κρήτης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που σας έχουν ήδη κοινοποιηθεί προ πολλού από την Ομοσπονδία Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Περιφέρειας Κρήτης, μόνο στο Νομό Χανίων υπάρχουν 71 υποψήφιοι/υποψήφιες, οι οποίοι/οποίες θα υποχρεωθούν να μεταβούν στην Αθήνα, για να λάβουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις Γραμμικού και Ελεύθερου Σχεδίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ως άνω Ομοσπονδίας, η συνολική συμμετοχή για τα εν λόγω μαθήματα υπερβαίνει τους/τις 480 υποψήφιους/υποψήφιες σε όλη την Κρήτη.

      Οι μαθητές/μαθήτριες από την Κρήτη, συμπεριλαμβάνονται σε ένα μεγάλο αριθμό υποψήφιων από άλλες περιοχές, οι οποίοι/οποίες θα πρέπει να υπερκεράσουν τα οικονομικά, ψυχολογικά και υγειονομικά προσκόμματα που δημιουργούνται από την αδράνεια της Πολιτείας και να διαγωνιστούν επί ίσοις όροις με τους μαθητές/μαθήτριες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σε διάφορα Ειδικά Μαθήματα, όπως οι Ξένες Γλώσσες και τα Μουσικά Μαθήματα. Το πρόβλημα της έλλειψης εξεταστικών Κέντρων εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης, ακόμα και για τα υπόλοιπα μαθήματα πανελλαδικών σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, είναι εξίσου οξύ, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μαθητών/μαθητριών που υποχρεώνονται να ταξιδέψουν σημαντικές αποστάσεις για να συμμετέχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τους/τις υποψήφιους/υποψήφιες με Αναπηρία και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Είναι επομένως προφανές ότι η πρακτική αυτή θα αποτρέψει μεγάλο αριθμό υποψηφίων από τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις, παραβιάζοντας με τον τρόπο αυτό τα θεμελιώδη συνταγματικά τους δικαιώματα για ισότητα, ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και για ελεύθερη επιλογή των σπουδών και του επαγγέλματός τους.

      Η χωροταξική διασπορά και διεύρυνση του αριθμού των Κέντρων Εξέτασης, ιδίως των Ειδικών Μαθημάτων, εν όψει πανελληνίων εξετάσεων είναι μονόδρομος για το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Όπως άλλωστε επισημαίνει η – πλέον αρμόδια – Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης στην από 10.06.2020 Απόφαση της Γενικής της Συνέλευσης, «(…) για την εξέταση του Γραμμικού και του Ελεύθερου σχεδίου δεν απαιτείται τα εξεταστικά κέντρα να διαθέτουν κανένα ειδικό εξοπλισμό. Οι εξετάσεις γίνονται σε τυπικές σχολικές αίθουσες, όπου ζητείται από τους υποψηφίους να τοποθετήσουν τις πινακίδες σχεδίασης, είτε του Ελεύθερου είτε του Γραμμικού Σχεδίου, που έχουν μεταφέρει από τον τόπο κατοικίας τους, πάνω σε δύο συνηθισμένα θρανία τάξης που έχουν ενωθεί γι’ αυτό τον σκοπό». Επομένως, δεν μπορεί να υποστηριχθεί ότι ιδίως για τα Ειδικά Μαθήματα αυτά, επιβάλλεται η εξέταση σε ειδικά διαμορφωμένες εγκαταστάσεις. Στην ίδια δε απόφαση, γίνεται γνωστό ότι για τα εν λόγω Ειδικά Μαθήματα, «(…) υπάρχει η δυνατότητα να εξεταστούν τοπικά, καθώς αυτό ήδη πραγματοποιείται για το μάθημα «Αρχιτεκτονικό Σχέδιο» του τομέα Δομικών Έργων που εξετάζεται στα Εξεταστικά Κέντρα που υπάρχουν σε κάθε νομό. Οι απαιτήσεις που περιγράφονται για την διεξαγωγή της εξέτασης είναι οι πινακίδες, τα όργανα και υλικά σχεδίασης, που ταυτίζονται απολύτως με όσα προβλέπονται για τους μαθητές που εξετάζονται στο Γραμμικό Σχέδιο».

      Έχει ήδη επισημανθεί ότι για την εξέταση των μουσικών μαθημάτων, οι υποψήφιοι/υποψήφιες μπορούν να εξεταστούν στην Κρήτη, καθώς υπάρχουν κατάλληλα διαμορφωμένοι χώροι ακουστικής, όπως το πολιτιστικό κέντρο του Ηρακλείου κ.α. Η αναγκαιότητα που προβάλλει το Υπουργείο να σταλούν ειδικοί εξεταστές από την Αθήνα δεν θα πρέπει να είναι εμπόδιο αλλά μοναδική επιλογή και με την πρόβλεψη της αποζημίωσης. Αντίστοιχα, για την εξέταση των ξένων γλωσσών που δεν διενεργούνται τοπικά, δεν απαιτείται επιπλέον εξοπλισμός από αυτόν που χρειάζεται για το μάθημα των Αγγλικών, των οποίων η εξέταση διεξάγεται ήδη τοπικά.

      Η δε επικαλούμενη έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού από την Υφυπουργό Κα. Ζαχαράκη είναι παντελώς προσχηματική, καθώς είναι γνωστό ότι σε περιφερειακό επίπεδο υπάρχει σημαντικός αριθμός εκπαιδευτικών που πληρούν τις προδιαγραφές και μάλιστα πολύ μεγαλύτερος από όσον απαιτείται για τη στελέχωση των εξεταστικών κέντρων. Όπως αναφέρει η Ομοσπονδία Γονέων Κρήτης στην από 11.06.2020 επιστολή διαμαρτυρίας της, την οποία απευθύνει σε εσάς προσωπικά, στην περιφέρεια Κρήτης υπάρχουν δεκάδες εκπαιδευτικοί που διδάσκουν εικαστικά, Ελεύθερο Σχέδιο, μουσική, ξένες γλώσσες σε Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια καθώς και δεκάδες εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που στελεχώνουν το Καλλιτεχνικό Σχολείο στο Ηράκλειο, και τα μουσικά σχολεία του νησιού. Αντίστοιχα, σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και ιδίως στη Βόρεια Ελλάδα, υπάρχει επάρκεια μόνιμων εκπαιδευτικών, που μπορούν να στηρίξουν την λειτουργία ενός τοπικού εξεταστικού κέντρου για την εξέταση των ξένων γλωσσών ως ειδικού μαθήματος, αλλά και είναι πρόθυμοι να το κάνουν προς όφελος των μαθητών/μαθητριών. Σε κάθε περίπτωση, τα οποιαδήποτε κενά σε εξειδικευμένο προσωπικό θα έπρεπε να έχουν ήδη πληρωθεί, με μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ από το Υπουργείο σας.

      Η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίσει μια δίκαιη και ασφαλή εξέταση για όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες, ιδίως δε για αυτούς/αυτές της Κρήτης, της Βόρειας Ελλάδας, των Νησιών και γενικά όλων των απομακρυσμένων περιοχών. Ταυτόχρονα, είναι χρέος της Πολιτείας να διαφυλάξει τα θεμελιώδη δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών στην ισότητα των ευκαιριών και στην – πραγματικά – δωρεάν παιδεία, καθώς αυτή τη στιγμή δεν συντρέχει κανένας επιστημονικός, παιδαγωγικός, κοινωνικός ή οικονομικός λόγος, που να δικαιολογεί τη λειτουργία εξεταστικών Κέντρων που αναλογούν και προορίζονται για την εξέταση μαθητών/μαθητριών της Κρήτης, της Βόρειας Ελλάδας, των Νησιών και όλων των απομακρυσμένων περιοχών, αποκλειστικά σε Ειδικά Μαθήματα στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη.

      Μετά από τα παραπάνω:

Ερωτάται η Κα Υπουργός:

  1. Προτίθεστε να τερματίσετε άμεσα την προαναφερθείσα άδικη πρακτική, η οποία, όχι μόνο εντείνει τις υφιστάμενες ανισότητες, αλλά γεννά και νέες;
  2. Προτίθεστε να προχωρήσετε άμεσα σε όλες τις απαραίτητες νομοθετικές ενέργειες, ώστε να εξετάζονται πλέον τα Ειδικά Μαθήματα σε κατάλληλους χώρους σε τοπικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων και τους υγειονομικούς κινδύνους από τις μετακινήσεις και το συνωστισμό των μαθητών/μαθητριών και των οικογενειών τους στα κεντρικοποιημένα εξεταστικά Κέντρα;
  3. Σκοπεύετε να προχωρήσετε σε νέες προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού ή σε μετακινήσεις εξειδικευμένων επιτροπών σε τοπικά εξεταστικά Κέντρα;
  4. Σκοπεύετε να λάβετε αντίστοιχα αποκεντρωτικά μέτρα για τις εξετάσεις εισαγωγής στα ΤΕΦΑΑ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, στις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και του Λιμενικού Σώματος, καθώς και για τις σχολικές εξετάσεις μαθητών/μαθητριών των ΓΕΛ και ΕΠΑΛ της υπαίθρου;
  5. Προτίθεστε να μεριμνήσετε για τους/τις υποψηφίους/υποψήφιες με Αναπηρία και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, λαμβάνοντας τα απαραίτητα αποκεντρωτικά μέτρα;

Η ερωτώσα Βουλευτής

Κωνσταντίνα Αδάμου